Pages

Subscribe:

Ads 468x60px

Rezeki Anda

Search This Blog

Saturday, December 3, 2011

Cara-Cara Mudah Memasak Sup Ikan Merah (Resepi)

Hi, entri saya kali ni pasal resepi pulak. Memandangkan resepi yang saya jumpa ni mudah dan ringkas, jadi saya nak berkongsi dengan anda semua. Resepi yang saya jumpa dalam melalui google search ni memang mudah dan saya sendiri pun telah mencuba. Mudah tapi sedap.

Bahan-bahan :
3- 4 kelar ikan merah (jenahak pun boleh)
4 ulas bawang merah ( hiris)
3 ulas bawang putih (hiris)
1 inci halia (mayang)
rempah sup
rempah tumis ( bunga lawang, kayu manis, pelaga dan cengkih)
lobak merah
daun sup
kentang
air 2 mangkuk
garam secukup rasa

Cara penyediaan:
Cuci bersih ikan dengan air asam supaya ikan tak berbau hanyir.
Panaskan minyak dan tumis rempah tumis.
Kemudian, tumiskan bawang merah dan bawang putih yang dah dihiris tadi. Lepas dah naik bau, tumis pula halia.
Masukkan air, rempah sup dan kentang. Biarkan kentang lembut.
Setelah kentang agak lembut, masukkan ikan merah tadi. Biarkan sebentar.
Kemudian masukkan daun sup dan lobak yang dihiris.

Mudahkan?. Selamat mencuba ye kawan-kawan :D

1 comments:

Post a Comment

Share

Widgets

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...